10 octubre 2005

EL GATO Y EL POLLINO (y II)

Josep Maria, mi anfitrión en la casa rural suspendida en la montaña leridana, me contó una divertida historia del Pallars Sobirà, donde, como ocurre en todas partes, hay piques entre pueblos vecinos, lo que demuestra que la gente tiene su patria en un puñado de hectáreas, o a veces en sus zapatos, y que eso del nacionalismo es un negocio de unos cuantos para seguir viviendo del contribuyente. Resulta que a un vecino de Esterri d'Aneu se le murió el burro. Llegó a sus oídos que los mejores "pollins" catalanes se criaban en el valle de Cardós, concretamente en Lleret, así que cogió la mochila y el bastón y allá que se fue, monte arriba, monte abajo, y llegando a su destino se encontró con uno del pueblo y le preguntó: "¿Dónde puedo comprar un buen burro?". "Aquí tenemos los pollins más exclusivos", le contestó, y le tendió una calabaza asegurándole que eso era "un huevo de pollin". "Llévelo con cuidado, y cuando llegue a casa le pide a su mujer que lo empolle durante unas semanas". El de Esterri, después de aflojar un pastón -aunque las prestaciones del futuro pollin, sin duda, le compensarían, pues sería un burro galáctico-, cogió el camino de vuelta con el "huevo" a cuestas. Pero bajando hacia el valle, tropezó con la raíz de un árbol y se le cayó la calabaza, que rodó y rodó hasta chocar con una roca, rompiéndose en mil pedazos. En esto, una liebre que estaba escondida detrás de la piedra echó a correr como alma que lleva el diablo. Al verla, nuestro hombre exclamó: "¡Joder, sí que son espabilados estos pollins!".
Pues mira, Josep Maria, que me parece que Carod piensa que yo soy como el de Esterri, y me quiere vender un Estatut-calabaza como si fuera un pollin con denominación de origen, y por ahí sí que no paso. Seré un cavernícola, pero no soy gilipollas. Así que regreso a mi cueva a terminar el grafito anti-Estatut, porque -lo mire como lo mire, me cuenten lo que me cuenten- Cataluña es España. Qué le vamos a hacer.

1 comentario:

Anónimo dijo...

Permeti’m que li conti aquesta altra i divertida rondalla del Pallars treta també del llibre d’en Pep Coll “Quan Judes era fadrí i sa mare festejava” Vostè amb bon criteri avaluarà i entendrà el tarannà de la gent.

ARRI RUC, I DEIXEM DIR....

Una vegada hi havia un home molt vell que anava de viatge amb el seu nét, un callastret de pocs anys. El nen anava a cavall d’un ruc i son padrí a peu. Van passar per la plaça d’un poble, on un grupet de dones cosien arrecerades al sol. Una d’elles comentà a les seves companyes:
─ Hau vist?: Les jóvens a cavall i els pobres vells, farts de corbeiar tota la santa vida, a caminar! Ja us dic jo que aquesta farda de canalla que ara puie faran tancar portes...!
<< Potser sí que té una mica de raó >> ─ pensà l’home. I a la sortida del poble, féu baixar el nen de cavall i va pujar-hi ell.
Caminant, caminant, va trobar uns traginers amb una rècola de mules, carregades de trosses de llenya. Quan els van haver creuat, els viatgers van sentir que baladrejaven:
─ Un homenàs com aguest i fer caminar una pobra criatura...! N’hi ha pra tirar la gorra al foc...!
Poc després el vell féu aturar el ruc i baixava de cavall.─ Anirem tots dos a peu i així farem salut! ─ digué al nen.
I camina que caminaràs van trobar un cabrer que guardava una crestonada.
─ Sempre hai sentit dir que qui mene un animal descarregat i va a peu, é més ruc que la patrusca!
Al vell se li’n començà a pujar la mosca al nas.
─ Entre tots ancara em faran perdre l’oremus! Quina atra cosa podem fer, fillet!
─ Doncs sí, padrí: puiem tots dos a cavall! ─contestà tot decidit el bordegot.
I així ho van fer. I au, camina ruquet que és tard i vol ploure! Fins que van trobar uns firandants, els quals també hi van voler dir la seua:
─ Pobra bestiola! Que no ho veieu, ganàpies, que la fareu ascuronar...!
Llavors el vell en un moment de lucidesa, s’adonà que s’havia deixat pendre el pèl de mala manera. Féu avorar el ruc en un baixador, saltà de cavall i tot donant un parell de burriassades a les anques de la bèstia, pronuncià la coneguda sentència:

Arri ruc! I deixem dir,
Que mentre el món sia món
Sempre n’hi haurà una que dir